سبک زندگی

روش مناسب شست و شوی پارچه‌ی کتان

روش مناسب شست و شوی پارچه ی کتان

نحوه شست‌و‌شوی پارچه کتان

نحوه شست و شوی پارچه‌ی کتان چگونه است؟ پارچه کتان به دلیل ضخامت، مناسب، مقاومت بالا و دوام بالا یکی از محبوب‌ترین انواع پارچه‌های موجود در بازار هستند. از این رو امروز اغلب افراد از لباس‌هایی با جنس کتان استفاده می‌کنند. کتان نوعی پارچه الیافی است که شستشوی آن نیازمند رعایت نکات مختلفی است‌‌. در صورتی که پارچه کتان به روش غیر اصولی شسته شود، رنگ لباس و تار و پود آن به مرور زمان دچار آسیب شود و بافت اولیه خود را از دست می‌دهد. در ادامه قصد داریم شما را با روش مناسب شست و شوی پارچه‌ی کتان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

برای شست‌و‌شوی پارچه کتان به صورت اصولی مراحل زیر را دنبال کنید:

مطالعه برچسب روی لباس: اگر به لباس‌های خود دقت کرده باشید، متوجه برچسب پشت آن خواهید شد. این برچسب اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه شست و شو در اختیار شما قرار می‌دهد. علامت‌های اختصاری موجود بر روی این برچسب شامل اطلاعات مربوط به دمای آب، امکان اتو کردن یا عدم امکان اتو کردن پارچه و زمان شست و شوی مناسب است.

لکه گیری پارچه: به طور معمول لکه‌های موجود بر روی لباس‌هایی که از پارچه کتان دوخته می‌شوند از طریق شست‌وشوی معمولی تمیز نمی‌شوند. برای این منظور باید از مایع سفید کننده برای پارچه کتان سفید و از لکه بر برای از بین بردن لکه‌های موجود بر روی پارچه‌های کتان رنگی استفاده کنید.

دمای آب را بر روی درجه مناسب تنظیم کنید: پیش از روشن کردن ماشین لباسشویی، دمای آب را از تنظیم کنید. دمای بالای آب موجب آب رفتگی پارچه، کم رنگ شدن و آسیب به بافت آن خواهد شد. بهترین دمای آب برای شستشوی این جنس از پارچه، دمای 30 درجه است. البته برای پارچه‌های کتان به رنگ سفید می‌توانید از دمای بالاتری  برای شستشوی استفاده کنید.

انتخاب مایع شستشوی مناسب: شوینده معمولی، نرم کننده، مایع شوینده، ماسه سفید کننده در صورت سفید بودن پارچه و اطمینان از عدم آسیب به بافت پارچه و شوینده‌های طبیعی برخی از بهترین مواد در دسترس برای شست‌وشوی پارچه کتان به شمار می‌روند.

تنظیم نحوه شستشو: برای شست‌وشوی پارچه کتان، لباسشویی را بر روی شست‌وشوی لباس‌های کتان تنظیم کنید.

نحوه شست‌وشو پارچه کتان به صورت دستی

شستشو پارچه‌های کتان نازک با ماشین لباسشویی چندان معقول به نظر نمی‌رسد. بنابراین بهتر است برای شستشوی پارچه کتان نازک از روش دستی استفاده کنید‌. به منظور شست‌وشوی دستی ابتدا لکه‌های موجود بر روی پارچه را با لکه بر تمیز کنید. سپس پارچه کتان را به مدت 10 الی 30 در مخلوط آب سرد با پودر لباسشویی قرار دهید. توجه داشته باشید که آب سرد مانع از بین رفتن لکه موجود بر روی پارچه کتان می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از قرار دادن پارچه در آب سرد، لکه را توسط لکه بر از تمیز کنید.

بهترین مواد شوینده برای شستشوی پارچه کتان

انتخاب مواد شوینده برای شستشوی پارچه کتان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور می‌توانید از مواد شوینده شیمیایی یا شوینده‌های طبیعی استفاده کنید. برخی از بهترین انواع مواد شوینده شیمیایی عبارتند از:

جوش شیرین: جوش شیرین یک ماده بسیار قوی برای از بین بردن لکه روی پارچه‌های کتان است. برای استفاده از جوش شیرین، مقداری آب، پودر رختشویی و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس پارچه کتان را به مدت حداکثر 10 دقیقه در آن قرار دهید. استفاده از این ترکیب برای شستشوی پارچه‌های مشکی توصیه نمی‌شود.

سرکه: از دیگر مواد شوینده طبیعی برای پارچه کتان می‌توان به سرکه اشاره کرد. شستشوی پارچه کتان با سرکه مانند شستشوی این پارچه با جوش شیرین است. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که سرکه تنها برای لباس‌‌هایی با رنگ روشن مناسب است.

شیر: یکی از مواد شوینده قوی برای از بین لکه‌های روی پارچه کتان شیر است. برای از بین بردن لکه‌های آن قسمت از پارچه کتان را که دارای لکه است به مدت 15 دقیقه درون شیر قرار دهید.

نکات مهم شستشوی پارچه کتان

روش مناسب شست و شوی پارچه‌ی کتان بهتر است به نکات مهم شستشوی این پارچه اشاره کنیم. این نکات عبارتند از:

  • به منظور عدم تغییر رنگ پارچه کتان و از بین رفتن بافت پارچه آن بهتر است از آب سرد برای شستشو پارچه‌های کتان رنگی استفاده کنید. بهترین دمای آب برای شستشوی این جنس از پارچه دمای 30 درجه است.
  • از شستن مداوم پارچه کتان خودداری کنید. زیرا شستن بیش از حد این پارچه علاوه‌بر تغییر رنگ پارچه به بافت آن نیز آسیب می‌رساند. معمولا رنگ پارچه‌ کتان پس از شستشوی مکرر بور می‌شود.
  • پارچه کتان را برای مدت طولانی در تماس با مواد شوینده قرار ندهید. هر چه پارچه بیشتر در مخلوط شوینده و آب قرار بگیرد، رنگ و بافت آن نیز بیشتر تخریب می‌‌شود.
  • در صورتی که پارچه کتان دارای لکه است، ابتدا لکه را با لکه بر تمیز کنید. برای از بین لکه چربی روی پارچه کتان می‌توانید از مقداری مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  • پیش از شروع شست‌وشوی پارچه کتان اطلاعات درج شده در برچسب آن را مطالعه کنید. توجه به این اطلاعات می‌تواند از آسیب به پارچه جلوگیری کند.
  • برای شستشوی پارچه کتان ظریف می‌توانید آن را در یک پارچه دیگر قرار دهید. سپس با لباسشویی یا به صورت دستی بشویید.
  • پارچه کتان را در معرض نور مستقیم قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث بور شدن پارچه و تغییر حالت بافت آن شود.
  • برای خشک کردن پارچه کتان لباسشویی را روی دور کند تنظیم کنید.
  • از شستن لباس‌های دیگر با پارچه کتان فارغ از رنگ آن‌ها خودداری کنید.

سخن پایانی

به طور کلی هر نوع پارچه بسته به جنس، بافت و رنگ باید به شیوه مناسبی شستشو داده شود. پارچه کتان یکی از انواع پارچه‌های حساس است که شست‌وشوی آن نیازمند پیروی از اصول صحیح است. در این مطلب از پوشاک دُرامد شما را روش مناسب شست و شوی پارچه‌ی کتان آشنا کردیم. شما از چه روشی برای شستشوی پارچه کتان استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *