سبک زندگی

علت سوراخ شدن لباس در کمد چیست؟

علت سوراخ شدن لباس در کمد

سوراخ شدن لباس در کمد به چه دلیل رخ می‌دهد؟ آیا تا به حال سوراخ‌هایی در لباس مشاهده کرده‌اید که از علت ایجاد آن بی اطلاع باشید؟ مشاهده سوراخ‌های ریز بر روی لباس‌های قرار گرفته در داخل کمد اتفاق ناخوشایندی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. سوراخ‌های ایجاد شده بر روی لباس‌های کمد می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد. مهم‌ترین علت سوراخ شدن لباس در کمد را می‌توان به وجود بید یا موریانه نسبت داد. با ما همراه باشید تا به بررسی جزئیات علت سوراخ شدن لباس در کمد بپردازیم.

علت سوراخ شدن لباس در کمد چیست؟

برای پیدا کردن علت سوراخ شدن لباس‌ها در کند لازم است به نوع سوراخ ایجاد شده بر روی لباس توجه کنید. سوراخ شدن شدن لباس در کمد غالبا به علت وجود بید یا موریانه رخ میدهد. علل مختلف وجود سوراخ بر روی لباس عبارتند از:

وجود بید

بید حشره‌ای زرد رنگ با طول بدن 9 الی 12 میلی‌متر است که در دو نوع moth و beetle وجود دارد. بید با عنوان moth در واقع همان نوعی است که باعث سوراخ شدن لباس‌ها در کمد می‌شود. برای بررسی حل مشکل سوراخ شدن لباس‌ها بهتر است با شکل ظاهری لارو بید نیز آشنا شوید. لارو بید طولی حدود 6 الی 12 میلی‌متر دارد و از الیاف، مو، خز و پنبه تغذیه می‌کند.

نشانه‌های وجود بید یا لارو در کمد لباس عبارتند از:

لایه‌های شبیه به تار عنکبوت در قسمت گوشه کمد و سطح لباس‌ها

وجود سوراخ‌های کوچک بر روی لباس

وجود گرد و خاک بر روی لباس‌های کهنه

احساس بوی ناخوشایند از لباس‌ها

تغییر رنگ لباس‌ها

بهترین روش از بین بردن بید در کمد لباس

اگر در کمد لباس خود نشانه‌هایی از وجود بی مشاهده کردید، نگران نباشید. زیرا به راحتی می‌توانید آن را از بین ببرید. برای از بین بردن حشره بید در کمد لباس می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

تله بید

اگر با ایجاد بخار نفتالن و کافور برای از بین بردن بید مخالف هستید، تله بید را به شما پیشنهاد می‌دهیم. سازوکار تله بید به گونه‌ای است که با آزاد کردن هورمون فرومون، بیدهای نر را به سمت بیدهای ماده هدایت می‌کند. در نتیجه بیدها به سمت تله بید جذب می‌شوند. تله بید در انواع مختلفی موجود است که وجه مشترک آن‌ها وجود هورمون فرومون است‌. تله بید علاوه‌بر از بین بردن بید، به منظور ارزیابی ادامه روند آلودگی محیط با بید نیز کاربرد دارد.

کافور و نفتالین

استفاده از کافور یا نفتالین یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های از بین بردن حشره بید است. برای این منظور بخار کافور یا نفتالین را در محل مورد نظر پخش کنید. این بخارها محیط کمد را برای زندگی بید نامناسب می‌کنند. بنابراین بید از بین می‌رود و مجددا رشد نخواهد کرد.

روغن ماهی

روغن ماهی از دیگر روش‌های از بین بردن بید در کمد لباس است. در این روش یک باید یک قسمت از کارتن یا مقوا را به روغن ماهی آغشته کنید. در قسمت دیگری از کارتن یا مقوا مقداری چسب بریزید. سپس آن را در قسمتی از کمد قرار دهید. بید‌ها به سمت روغن ماهی جذب می‌شوند و با قرار گرفتن بر روی قسمت چسبناک از بین خواهند رفت.

خشک کردن نادرست لباس

خشک کردن صحیح و اصولی لباس‌ها یکی از مواردی که اغلب افراد نسبت به آن بی توجه هستند. نحوه خشک کردن لباس از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا وجود رطوبت در لباس با تخریب بافت پارچه به مرور موجب سوراخ شدن آن خواهد شد. همچنین وجود رطوبت در لباس و کمد زمینه را برای رشد حشرات مختلف مانند بید و موریانه فراهم می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مسئله بهتر است لباس را در هوای آزاد خشک کنید.

بافت و جنس پارچه

پارچه‌های نازک و بی کیفیت به مرور زمان در اثر شستشوی مکرر، استفاده از مواد شوینده نامناسب، اتو کردن زیاد و غیره سوراخ می‌شوند. بنابراین سوراخ شدن لباس در کمد تنها به دلیل وجود بید یا موریانه نیست. بلکه عوامل دیگری نیز ممکن است باعث سوراخ شدن لباس شوند.

موریانه

آیا شما هم فکر می‌کنید موریانه‌ها تنها به خوردن چوب عادت دارند؟ برخلاف تصور موریانه‌ها علاوه‌بر چوب به خوردن پارچه نیز علاقه دارند. بنابراین علت دیگر سوراخ شدن لباس‌های کمد می‌تواند وجود موریانه باشد.

چگونه می‌توان از لباس‌های سوراخ شده استفاده کرد؟

بسته به اینکه سوراخ لباس چه اندازه‌ای داشته باشد، کدام قسمت از لباس سوراخ شده باشد یا چه تعداد سوراخ در لباس دیده شود، می‌توان تصمیم گرفت که آیا لباس قابل استفاده است یا خیر. اگر سوراخ‌های آن کوچک هستند می‌توانید آن را بدوزید. گلدوزی روی سوراخ نیز گزینه مناسبی است.

سخن پایانی

سوراخ شدن لباس از مشکلات رایجی است که هر فرد ممکن است با آن مواجه شود. همانطور که در مطلب فوق اشاره کردیم، سوراخ شدن لباس در کمد به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد. اما مهم‌ترین علت آن وجود بید، لارو و موریانه در کمد است. در اغلب موارد سوراخ‌های ایجاد شده بر روی بافت پارچه به صورت پراکنده هستند. بنابراین استفاده مجدد از آن‌ها امکان پذیر نیست. بنابراین برای پیشگیری از بروز مجدد این اتفاق بهتر است به دنبال یک راه حل مناسب و کارآمد باشید. در مطلب دیگری از دُرامد شما را با علت سوراخ شدن لباس در کمد آشنا کردیم. امیدوارم خواندن این مطلب به منظور جلوگیری از سوراخ شدن لباس‌ها در کمد برای شما مفید باشد.

شما از چه روش‌هایی برای جلوگیری از سوراخ شدن لباس‌ها در کمد استفاده می‌کنید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *