سبک زندگی

نحوه صحیح نگهداری و شستشو شلوار جین

نحوه صحیح نگهداری و شست و شوی شلوار جین

نحوه صحیح نگهداری و شستشو شلوار جین

شلوار جین یکی از محبوب‌ترین انواع پوشاک در بین افراد است که برای استایل‌ اسپرت از آن استفاده می‌شود. شلوار جین غالبا از پنبه درجه یک ساخته می‌شود. با این وجود عدم نگهداری صحیح از شلوار جین می‌تواند در کوتاه مدت موجب کهنه شدن آن شود. آیا شما هم پس از شستن شلوار جین احساس می‌کنید پارچه آن کهنه و کمرنگ‌تر شده است؟ این موضوع به دلیل عدم شستشو مناسب و نگهداری مناسب از شلوار جین رخ می‌دهد. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه صحیح نگهداری و شستشو شلوار جین آشنا کنیم.

روش صحیح شستن شلوار جین

شستن شلوار جین به دو شیوه امکان پذیر است‌. برای این منظور می‌توانید شلوار را با ماشین لباسشویی یا دست بشویید. در ادامه نحوه صحیح شستن شلوار جین با هر یک از این روش‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

شستشوی شلوار جین با دست

شستن شلوار جین به صورت دستی نسبت به شستشو ماشینی برای حفظ کیفیت آن مناسب‌تر است. چرا که احتمال تغییر رنگ شلوار در شستشو با دست کمتر است. برای شستن دستی شلوار جین به شیوه زیر عمل کنید:

  1. مقداری آب سرد یا ولرم داخل وان بریزید.
  2. یک شوینده ملایم انتخاب کنید و مقدار معینی از آن را با آب وان مخلوط کنید.
  3. شلوار جین را داخل وان بگذارید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که شلوار جین به طور کامل زیر آب قرار بگیرد.
  4. شلوار را به مدت 45 دقیقه یا کمتر در مخلوط آب و شوینده قرار دهید.
  5. پس از گذشت زمان 45 دقیقه، شلوار را آبکشی کنید. آبکشی را تا جایی ادامه دهید که شلوار که شوینده از شلوار خارج شود. در صورت عدم آبکشی صحیح شوینده بافت جین را به مرور از بین می‌برد.
  6. در مرحله آخر بدون مچاله کردن شلوار برای خارج کردن آب، آن را به صورت کاملا صاف در هوای آزاد قرار دهید.

شستشوی شلوار جین با ماشین لباسشویی

امروزه کمتر کسی شستشوی دستی را برای شستن شلوار انتخاب می‌کند. برای شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. تنها با رعایت برخی نکات می‌توانید عمر شلوار جین خود را افزایش دهید.

  1. شلوار جین را داخل لباسشویی قرار دهید. از شستشوی لباس‌های دیگر با شلوار جین خودداری کنید.
  2. مقداری از یک شوینده ملایم در محفظه مواد شوینده بریزید.
  3. دمای آب را کاهش دهید و برای شستشو آب سرد را انتخاب کنید.
  4. ماشین لباسشویی را بر روی چرخه مخصوص الیاف پنبه‌ای یا لباس‌های ظریف تنظیم کنید.
  5. پس از اتمام شستشو شلوار را از ماشین لباسشویی خارج کرده و در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.

نکات مربوط به نگهداری از شلوار جین

شستن بیش از حد، ساییده شدن یا خشک کردن به روش اشتباه از جمله دلایل کهنگی و خراب شدن شلوار جین به شمار می‌روند. برخی از نکات مربوط به نگهداری و شستشو صحیح شلوار جین عبارتند از:

انتخاب شوینده مناسب

برای شستن شلوار جین از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید. انتخاب شوینده قوی، سفید کننده و پودر شستشو حاوی آنزیم ممکن است به بافت جین آسیب بزند یا رنگ آن را تغییر دهد. سرکه می‌تواند یک جایگزین مناسب برای شستشو شلوار جین با رنگ تیره باشد. چرا که به تثبیت رنگ شلوار کمک می‌کند.

پشت و رو کردن شلوار جین

پشت و رو کردن شلوار جین از قرار گرفتن قسمت رنگی شلوار با شوینده به طور مستقیم جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین به تمیز شدن بهتر سطح داخلی شلوار که در تماس با پوست قرار دارد، کمک می‌کند.

اتو کردن شلوار جین

شستشوی شلوار جین به هر روش در نهایت موجب چروک شدن آن می‌شود. برای اتو کردن شلوار جین یک لایه پارچه نازک روی آن قرار دهید. همچین بهتر است دمای اتو را بر روی درجه متوسط تنظیم کنید.

عدم شستن شلوار جین با لباس‌های مختلف

برای جلوگیری از انتقال رنگ به لباس‌های دیگر بهتر است  شلوار جین به تنهایی شسته شود. البته شستشو آن با لباس‌های تیره ایرادی نخواهد داشت.

خشک کردن در هوای آزاد

شلوار جین را به صورت کاملا صاف در محلی قرار دهید که با هوای آزاد خشک شود. خشک کردن شلوار جین در معرض نور یا حرارت مستقیم به بافت آن آسیب میزند. برای خشک کردن شلوار در هوای آزاد آن را در سایه پهن کنید تا به مرور خشک شود. بهتر است شلوار را از قسمت کمر به وسیله چند گیره به طناب آویزان کنید.

اگر به قسمت داخلی شلوار جین دقت کنید، برچسبی را مشاهده خواهید کرد که اطلاعات مربوط به شستشو و اتو کردن بر روی آن درج شده است. رعایت این نکات می‌تواند به افزایش طول عمر شلوار جین کمک کند‌.

بهترین زمان شستن شلوار جین

بر اساس نظر تولیدکنندگان شلوار شستن شلوار جین پس از 5 الی 10 بار استفاده مجاز است. اما در صورت داشتن فعالیت زیاد یا استفاده مکرر از شلوار جین، می‌توانید در فاصله زمانی کوتاه‌تری شلوار خود را بشویید. شستن غیرضروری شلوار جین موجب فرسوده شدن بافت جین می‌شود.

سخن پایانی

آشنایی با نحوه صحیح نگهداری و شستشو شلوار جین می‌تواند به شما کمک کند تا در مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنید. توجه به نکات ذکر شده در مطلب فوق علاوه‌بر شستشو شلوار جین برای شستشو سایر لباس‌ها نیز مفید است. به طور کلی انتخاب روش مناسب برای شستشو شلوار جین بسته به امکانات در دسترس، زمان و غیره برای هر فرد متفاوت است. در این مطلب از پوشاک دُرامد به بررسی چگونگی نگهداری صحیح از شلوار جین و روش‌های شستشوی آن پرداختیم. شما کدام روش را برای شستن شلوار جین استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *